I Stavanger Aftenblad 29. oktober skriver professor Marie-Lisbet Amundsen at skolevegringsprosjektet Back2School kan true barns psykiske helse. Fra et pårørendeperspektiv er det også grunn til å stille noen spørsmål.
Skolevegring – eller ufrivillig skolefravær har de siste årene skapt bekymring ikke bare for foresatte, men også for lærere og rektorer i hele landet. Denne bekymringen blir ikke mindre når det kuttes i tiltak for å hjelpe elevene tilbake til klasserommet. Nei, de som står barna nærmest – de foresatte – blir ofte sittende med ansvaret.
Marie-Lisbet Amundsen skriver: Barn som strever med ufrivillig skolefravær, er som regel fortvilte fordi de opplever avmakt og redusert mestringstillit i møte med krav og forventninger de umulig kan leve opp til. Mange mister av denne grunn all tro på egne evner og ressurser.
Det er til ettertanke at Amundsen med flere i 2019 fant at dette er en opplevelse de deler med lærerne.
Når de ikke lykkes med å få barnet sitt på skolen, sitter flere med en opplevelse av å ikke strekke til. Utsagn som; «du føler deg alltid dårlig», går igjen. Foreldreidentiteten, følelsen av å være en god forelder, blir satt på prøve. Dette sitatet fra en pårørende er et eksempel på hvor krevende situasjonen kan være:
Det er lite fruktbart om fagfolk klager på at foresatte blir sinte, i stedet for å legge til rette for et godt samarbeidsklima til beste for barnet det gjelder. For at vi sammen skal klare å møte de ulike behovene, må det grenseoverskridende samarbeid til, ikke nedlatende spørsmål i form av et skjema.
Kanskje fagmiljøene bak programmet Back2School heller bør kartlegge hva skolen og den enkelte lærer trenger for å stå trygt i den viktige jobben de gjør. Først når foresatte ser at deres barn ivaretas på en god måte, legges det til rette for et godt samarbeidsklima mellom hjem og skole.
Kronikken stod først på trykk i Stavanger Aftenblad, 1. november 2024.