Ta vare på deg selv
Ta vare på den syke
Ta vare på familien
Ta vare på barna
Kursportal_knapp
Kursportal_knapp_hover
20. september 2024

Pårørende til barn med ufrivillig skolefravær står i en ensom kamp

– Det triste som vi som familie har havnet i, opptar meg 18 timer i døgnet. De resterende timene prøver jeg å sove. Dette sa en pårørende til et barn med ufrivillig skolefravær.
Pårørende til barn med ufrivillig skolefravær står i en ensom kamp
Ellipse%2035
Anne%20Torill%20Brims%C3%B8
Tekst:

​Anne Torill Brimsø

Sykepleier, pedagog og veileder
Master i medborgerskap og samhandling

Alle som har vært i en krevende pårørenderolle kan skrive under på at det tar på kreftene. Dette utsagnet sier mye om hvor krevende det kan være å ha et barn som strever med å gå på skolen. Det kan også synes som et problem alle har en mening om, men ingen finner løsningen på.

De nærmeste pårørende er den viktigste støtten barnet har. Ufrivillig skolefravær rammer ikke bare barnet, men også foresatte, søsken, besteforeldre, venner og i ytterste konsekvens arbeidsliv og samfunn. Ringvirkningene er derfor mye større enn vi først kommer på.

 

Du både lokker og truer

Tenk deg: Barnet ditt har de siste tre månedene kun vært på skolen noen dager. Mange møter har funnet sted, og gode råd er utprøvd. Likevel er situasjonen uforandret. Du prøver å få barnet ditt opp med det gode, med det strenge, med å lokke og med å kjøpe. Situasjonen virker fastlåst. Hver morgen blir en kamp der både barn og foresatte får stadig mindre krefter.
 

Hvordan kan vi tilrettelegge for at pårørende til barn med ufrivillig skolefravær klarer å opprettholde sine vanlige liv?


Barnet ditt klarer altså ikke å gå på skolen. Hvordan tror du at dette hadde påvirket deg? Tror du det er noe pårørende ønsker? Svaret er nei. Pårørende er noe du plutselig blir, ikke noe du ønsker å være. For de som blir pårørende til barn med ufrivillig skolefravær, starter tankekjøret ganske fort:

Hva er det som skjer? Hvorfor klarer ikke barnet mitt å gå på skolen? Må jeg kontakte noen, hvem skal jeg kontakte, og går det over? Hvordan blir det med utdannelse og fremtid? Kommer barnet mitt til å miste vennene sine når det sosiale på skolen faller bort? Er det min feil?

Det sier seg selv at disse bekymringstankene tar på kreftene. På toppen av dette kommer alt det praktiske. Mange glemmer helt å tenke på egne behov. I vårt arbeid på Pårørendesenteret treffer vi disse sterke, men sårbare pårørende. Flotte mennesker der belastningen har blitt så stor at de trenger støtte. Det ville mest sannsynlig du også trengt om du var i deres sko. Vi har nemlig en felles menneskelig sårbarhet knyttet til hvordan det står til med våre nærmeste.

Forskning innen feltet ufrivillig skolefravær viser at det kan få uheldige og alvorlige konsekvensene for den det gjelder, både på kort og lang sikt. Skolen har som ansvar å gi barnet et tilpasset opplæringstilbud. Foreldrenes ansvar er å få barnet til å gå på skolen.

Egne behov settes til side

Det forskes på det meste, og det forskes også på personer som er i en pårørendesituasjon. Denne forskningen gir ganske så klare svar. Mange pårørende sier at de ønsker å strekke seg langt og enda lengre, men for mange blir det på et tidspunkt for mye. «Jobben» som pårørende blir gjort på toppen av ordinært arbeid, noe som gjør at muligheten for å hente seg inn «på fritiden» blir for liten. Egne behov blir satt til side fordi noen du har kjær, er i en vanskelig livssituasjon. Mange finner pårørenderollen så krevende at de blir sykemeldt. Dette er ikke bærekraftig verken for enkeltindividet eller for samfunnet.

For hva gjør det med oss å være pårørende? Det viser seg – uavhengig av hvem vi er pårørende til – likhetene er større enn forskjellene. Vi kjenner på sorg, maktesløshet, ensomhet, og i mange tilfeller skam.

Una Stenberg har i sitt forskningsarbeid intervjuet pårørende til personer med en kreftdiagnose. Her kommer det fram at pårørende sliter med dårlig samvittighet og skyldfølelse for at de ikke har gjort nok, samtidig som de i mange tilfeller står på flere timer i døgnet. Mange pårørende strever også med depresjon og motløshet, noe som kommer klart fram i en studie gjennomført av professor Marie-Lisbet Amundsen (2019) der hun blant annet siterer en som sier følgende:

Livsmestring for min datter ville være at noen tok seg tid til å møte henne der hun er, men nå har hun vært hjemme fra skolen i tre år, og to timer i uken med en lærer som kommer hjem til oss, er alt hun får. Både hun og vi engster oss for framtiden, for uten utdanning får hun aldri noen jobb. Selvtilliten er helt på bånn, og hun er så deprimert at enkelte dager står hun ikke opp av sengen. Hele familien blir jo påvirket av dette.
 

Skolen trenger de pårørende

Så hvordan kan vi tilrettelegge for at pårørende til barn med ufrivillig skolefravær klarer å opprettholde sine vanlige liv? At foresatte klarer å følge opp barnet som en ressurs, ikke glemmer seg selv, og dermed til slutt går tomme for energi.

Skolen er avhengig av at pårørende stiller opp. Barnet er i sin skolehverdag helt avhengig av sine nærmeste. Så hva må til? I hvert fall må en del av løsningen være at de pårørende blir sett, hørt og anerkjent som en likeverdig part i samarbeidet mellom skole og hjem.

Tilbake_pil
Tilbake
printer
Skriv ut