Å ha kunnskap om dine rettigheter og helsepersonell sine plikter gjør deg bedre rustet om det skulle oppstå uenigheter med helsepersonell. Les mer om dette
her.
Myndighetenes forventninger til helsepersonell sin håndtering av lovverket, finner du i Pårørendeveilederen.
Pasient- og brukerombudet i hvert fylke kan veilede deg dersom du har spørsmål om lovverket.
Kort om det å motta informasjon:
Helsetjenesten vil alltid ha en opplysningsplikt som innebærer at pårørende som henvender seg, skal gis generell informasjon. Generell informasjon kan være informasjon om behandlingstilbudet ved enheten, tjenester og rettigheter i kommunehelsetjenesten, generell informasjon om ulike lidelser og generelle råd til deg som pårørende. Generelle opplysninger er ikke underlagt taushetsplikt.
Når opplysninger allerede er kjent, er ikke taushetsplikten til hinder for at opplysninger gis til den som fra før er kjent med dem. Helsepersonell bør ta rede på hva pårørende allerede er kjent med før de henviser til taushetsplikten.
Dersom den som er syk samtykker til at du som nærmeste pårørende skal få spesifikk informasjon om sykdommen og behandlingen, har helsepersonell en plikt til å gi deg denne informasjonen. Spesifikk informasjon vil være informasjon om diagnose, symptomer, medisiner og andre behandlingstiltak. Les mer om det å motta informasjon fra helsepersonell
her.