Dersom den som er syk ikke vil at du skal ha informasjon, kan du likevel kontakte helse- og omsorgstjenesten, for å få en avklaring. Helsepersonell har en generell veiledningsplikt overfor deg som pårørende, og kan alltid gi deg generell informasjon.
Eksempler på generell informasjon:
• Kontaktinformasjon
• Rutiner, ansatte og tilbud ved virksomheten/enheten
• Lovverk, saksbehandling og rettigheter
• Tilbud til pårørende, barn og voksne
• Informasjon om bruker- og pårørendeorganisasjoner
• Generelle råd til deg som er pårørende
Generell informasjon er også informasjon som du som pårørende kjenner til fra før. Fortell helsepersonell hva du vet om tilstanden til den som er syk. Dersom du kjenner diagnosen, vil det ikke være et brudd på taushetsplikten at helsepersonell informerer generelt om denne tilstanden.
Vær tydelig overfor den som er syk og overfor helsepersonell om hvilken informasjon du trenger. Sett gjerne ord på hva det gjør med deg å ikke få nødvendig informasjon.