Med samtykkekompetanse menes pasientens kompetanse til å ta avgjørelse i spørsmål om helsehjelp, for eksempel når han eller hun står overfor valg om ulike behandlingstiltak.
Det er den som yter helsehjelp som avgjør om pasienten mangler kompetanse til å samtykke. En persons samtykkekompetanse kan variere både avhengig av hvilken helsehjelp som skal gis og personens tilstand. En person med utviklingshemming kan for eksempel gjennom tidligere erfaring ha samtykkekompetanse i spørsmål om ulike habiliteringstiltak, samtidig som vedkommende ikke forstår behovet for medisiner.
Et annet eksempel er personer med demens som kan være i stand til å samtykke i tider på døgnet hvor vedkommende er uthvilt. Det kan også være pasienter som midlertidig er i en tilstand som gjør at de ikke er samtykkekompetente, for eksempel ved en kraftig infeksjon eller liknende. I slike situasjoner er det viktig at helsehjelpen legges til rette slik at den enkelte kan samtykke så langt det lar seg gjøre.
Dersom det vurderes at den som er syk åpenbart ikke kan ivareta sine interesser på grunn av psykiske forstyrrelser, demens eller psykisk utviklingshemming, har både pasient og nærmeste pårørende rett til informasjon om pasientens helsetilstand og den helsehjelpen som ytes, herunder informasjon om mulige risikoer og bivirkninger (pasient og brukerrettighetsloven §3.3 andre ledd).
Pasienten og nærmeste pårørende har i slike situasjoner rett på følgende informasjon (følger av pasient- og brukerrettighetsloven § 3-3 og §3-2):
- Pasientens helsetilstand og den helsehjelpen som ytes.
- Mulige risiko og bivirkninger, eventuelle skader eller alvorlige komplikasjoner, herunder informasjon om adgangen til å søke erstatning hos Norsk pasientskadeerstatning, muligheten til å henvende seg til Pasient- og brukerombudet og adgang til å anmode tilsynsmyndighetene om vurdering av eventuelle pliktbrudd.