Vi vet at pårørende ofte har mange bekymringer. I slike situasjoner kan det være godt å ha noen å støtte seg til. Er du bekymret for helsetilstanden til den som er syk, er det lurt å ta kontakt med hans eller hennes fastlege.
En bekymringsmelding skrives gjerne når du som pårørende eller bekjent er bekymret for en annen persons helsetilstand. Det kan være fornuftig å ta kontakt med personens fastlege eller annen ansvarlig behandler.
Dersom du kjenner personnummeret til den det gjelder, men ikke vet hvem som er fastlegen, kan du ringe Helsenorge på tlf. 23 32 70 00 for å finne ut av dette.
Fastlegen kan gi råd og veiledning om hva du skal se etter og når du bør be om mer hjelp. Dersom pasienten har samtykket til at du som pårørende kan få informasjon, kan de informere nærmere om behandlingen og oppfølgingen som gis.
Det er viktig å være klar over at bekymringsmeldingen lagres i pasientens journal, som pasienten har innsyn i.
Du kan lese mer om å gi informasjon til helse- og omsorgstjenesten her.
Når du er bekymret for om den som er syk får god nok helsehjelp, bør du drøfte saken med den som er syk først.
Eksempel på hva du kan melde bekymring om:
- helsetilstanden i hverdagen
- psykisk helse
- personens oppfølging i et behandlingsforløp
- effekt av behandling
- at den som er syk er en fare for seg selv eller andre
- svikt i hjelpeapparatet
Bekymringsmeldingen bør inneholde:
- navnet på den du er bekymret for
- fødselsdato og adresse
- kontaktinformasjon til avsender
- Beskrivelse av det som er årsaken til bekymring, gjerne med konkrete eksempler
En skriftlig bekymringsmelding må sendes i posten, enten til fastlege eller kommunens koordinerende helse- og omsorgskontor. Du skal ikke sende bekymringsmelding på e-post.
Dersom kommunikasjonen din med den som er syk er vanskelig, kan du drøfte saken med Pasient- og brukerombudet på
tlf. 40 50 16 00 eller Pårørendelinjen på
tlf. 90 90 48 48.