Ta vare på deg selv
Ta vare på den syke
Ta vare på familien
Ta vare på barna
Kursportal_knapp
Kursportal_knapp_hover
Ta vare på den syke
Tilbake_pil
Tilbake

Er du bekymret for helsen til noen?

Vi vet at pårørende ofte har mange bekymringer. I slike situasjoner kan det være godt å ha noen å støtte seg til. Er du bekymret for helsetilstanden til den som er syk, er det lurt å ta kontakt med hans eller hennes fastlege.
shutterstock_2439369341

En bekymringsmelding skrives gjerne når du som pårørende eller bekjent er bekymret for en annen persons helsetilstand. Det kan være fornuftig å ta kontakt med personens fastlege eller annen ansvarlig behandler.


Dersom du kjenner personnummeret til den det gjelder, men ikke vet hvem som er fastlegen, kan du ringe Helsenorge på tlf. 23 32 70 00 for å finne ut av dette. 

Fastlegen kan gi råd og veiledning om hva du skal se etter og når du bør be om mer hjelp. Dersom pasienten har samtykket til at du som pårørende kan få informasjon, kan de informere nærmere om behandlingen og oppfølgingen som gis.

Det er viktig å være klar over at bekymringsmeldingen lagres i pasientens journal, som pasienten har innsyn i.

Du kan lese mer om å gi informasjon til helse- og omsorgstjenesten her.
 

Når du er bekymret for om den som er syk får god nok helsehjelp, bør du drøfte saken med den som er syk først. 

 

Eksempel på hva du kan melde bekymring om:

  • helsetilstanden i hverdagen 
  • psykisk helse 
  • personens oppfølging i et behandlingsforløp 
  • effekt av behandling 
  • at den som er syk er en fare for seg selv eller andre 
  • svikt i hjelpeapparatet 

 

Bekymringsmeldingen bør inneholde: 

  • navnet på den du er bekymret for  
  • fødselsdato og adresse  
  • kontaktinformasjon til avsender 
  • Beskrivelse av det som er årsaken til bekymring, gjerne med konkrete eksempler 

En skriftlig bekymringsmelding må sendes i posten, enten til fastlege eller kommunens koordinerende helse- og omsorgskontor. Du skal ikke sende bekymringsmelding på e-post.

Dersom kommunikasjonen din med den som er syk er vanskelig, kan du drøfte saken med Pasient- og brukerombudet på tlf. 40 50 16 00 eller Pårørendelinjen på tlf. 90 90 48 48. 
Infolapp%20med%20binders

Alle kan kontakte Pasient- og brukerombudet

Hjelpen fra Pasient- og brukerombudet er gratis og du trenger ikke henvisning for å ta kontakt. De har taushetsplikt og du er anonym om du ønsker det.
Group%20947
Group%20947
Group%20947
Group%20947
Group%20947
Group%20947
Group%20947
Opprinnelig publisert: 10. mars 2025
Tilbake_pil
Tilbake
printer
Skriv ut