Olavs familie har den siste tiden merket en forandring i hans væremåte og med evne til å utføre visse gjøremål. Enkle ting, som å sette på oppvaskmaskinen, har plutselig blitt vanskelig og en kilde til frustrasjon. Han har ved flere anledninger bestilt reparatør, men de finner aldri noen feil med oppvaskmaskinen.
Kona og barna i huset har også lagt merke til andre endringer og blitt enige om å ringe fastlegen og bestille en time. Problemet er at Olav ikke ønsker at noen skal være med. Han pleier jo aldri å ha følge til legen. Etter legekonsultasjonen forteller Olav at alt var tipp topp og at legen sa at han hadde en jernhelse.
Hvordan skal familien, uten å ta fra Olav hans verdighet, få gitt beskjed til legen om hva de erfarer og at de er bekymret?
Som pårørende kan de bestille en egen samtale hos fastlegen
Legen bryter ikke taushetsplikten ved å lytte til Olavs pårørende eller snakke om opplysninger de er kjent med fra før. Når du er kjent med diagnosen, kan legen uten å bryte taushetsplikten snakke generelt om årsaker til tilstanden, symptomer, vanlig behandling og prognose. Dette kan være til god hjelp for deg som pårørende.
Hvis du som pårørende gir informasjon til helsetjenesten, vil dette bli skrevet ned i pasientens journal dersom informasjonen er relevant og nødvendig for helsehjelpen. Pasienten har rett til innsyn i sin egen journal, og denne innsynsretten omfatter vanligvis også opplysninger gitt av andre, for eksempel opplysninger fra pårørende.
En pårørendesamtale hos fastlegen forutsetter at pasienten har samtykket. Men når pårørende er i en vergesituasjon, enten fordi pasienten har en fremskredet demenssykdom eller en alvorlig psykisk lidelse, kan de bestille en pårørendesamtale.
Line Christiansen, fastlege