Arbeidsplassen er ofte en sentral arena for sosialt og kollegialt fellesskap. Dersom en kollega rammes av alvorlig sykdom, kan du bli usikker på hva som er riktig å gjøre. Hvordan kan du vise at du bryr deg? Hva kan du spørre om? Når skal du eventuelt ta kontakt?
Hvordan du skal forholde deg vil blant annet være avhengig av hvor nær du var vedkommende før hen ble syk, og om du har en lederrolle eller ikke. Snakk med dine kollegaer om hvordan dere skal forholde dere.
Det er en vanlig beskrivelse fra mennesker som er blitt syke at det å miste kontakten med nettverk og arbeidsfellesskap er et stort tap.
Kari Bøckmann
Vis at du bryr deg
En hilsen i form av blomster er et tegn på omsorg og medfølelse. Se hvilke rutiner som gjelder på din arbeidsplass
Tekstmeldinger og e-post kan være en fin måte å være i kontakt på. Det kan være lurt å formulere seg på en måte som ikke stiller krav om svar tilbake.
Vurder om det er bra å holde jevnlig kontakt. Ved å fortelle hva som skjer på arbeidsplassen, kan du vise du at du fortsatt «regner» den som er syk som en del av arbeidsfellesskapet, og at arbeidet venter når de er ferdige med behandlingen. Å ha jevnlig kontakt med din kollega gjennom forløpet, kan gjøre overgangen deres tilbake til jobb enklere.
Syns du det kan være vanskelig å ta kontakt? For den som er blitt syk er det mye vanskeligere å ikke bli kontaktet.
Kari Bøckmann
Å vise følelser er ikke farlig
Vær oppmerksom på at den som er blitt syk kan ha vanskelig for å styre følelsene sine. I arbeidsfellesskap kan det å forholde seg til sterke følelsesuttrykk og gråt være uvant. Husk at følelser ikke er farlige. Alvorlig sykdom får mange til å tenke over livet sitt på nytt. Temaer som før opptok oppmerksomheten blir kanskje mindre vesentlige og sårbarheten kommer mer fram. Du trenger ikke å ha så mange spørsmål, så kloke betraktninger eller så gode svar. De fleste opplever det som fint bare det at du våger å være tilstede.
Ikke vær redd for å spørre
Spør gjerne din kollega om hvordan hen har det. Hvis du er i tvil om den som er syk ønsker å snakke om det som har skjedd og hvordan hen har det, spør. Det at du spør viser at du tenker på og har omsorg for din kollega sin situasjon. Det blir aldri feil.
Du kan også spørre den som er syk om hvordan du kan være en best mulig støtte. Kanskje får du til svar at hen først og fremst ønsker at arbeidsplassen skal være en sykdomsfri sone der dere snakker om fotball, jakt og andre temaer som ikke handler om sykdom og belastninger.
Som leder har du et særskilt ansvar
Dersom du er leder, har du et ekstra ansvar. Du har ansvar for å følge opp den som er syk og eventuelt sørge for tilrettelegging av arbeidsoppgaver, samtidig som du må sørge for at arbeidsoppgavene til den som er syk ivaretas på en forsvarlig og god måte. Alle mennesker håndterer alvorlig sykdom, smerte, bekymringer og ubehag forskjellig, så oppfølgingen av den enkelte må tilpasses individuelt. Noen råd vil imidlertid gjelde i de fleste situasjoner:
- Ta kontakt tidlig og vis omsorg. Vær tydelig på at den som er syk først og fremst må ha fokus på seg selv. Gjør en avtale noen uker etter at diagnosen er klar og behandlingen er planlagt. Den som er syk trenger på dette tidspunktet som regel forutsigbarhet med hensyn til sin arbeidssituasjon og kontakten med deg som leder.
- I samtaler er det klokt å ha en viss struktur, avklare gjensidige forventninger og dermed forebygge unødige misforståelser. Lag gjerne en agenda for møtet som du sender arbeidstakeren i forkant.
- Sett deg inn i bedriftens personalpolitikk. Kanskje har bedriften utarbeidet rutiner for slike situasjoner som gjør det lettere for deg å veilede den som er syk og svare på spørsmål.
- Snakk med den som er syk om hva du skal fortelle andre kollegaer. Dette er opp til din medarbeider å bestemme. Du skal alltid behandle helseopplysninger i fortrolighet. Spør gjerne også den som er blitt syk om han ønsker at andre kollegaer kan ta kontakt direkte og om hen ønsker en fast kontaktperson.
- Tilrettelegg arbeidsoppgavene når dette er mulig. Kan den som er syk arbeide deltid, arbeide hjemmefra, ha lavere produksjonskrav eller endre arbeidsoppgaver en periode? Ha en åpen dialog med den som er syk om eventuell tilrettelegging av arbeidsoppgaver. En leders gode intensjon om å redusere arbeidsbelastningen kan fortolkes som mistillit dersom dette ikke er avtalt.
- Vær oppmerksom på at det i mange tilfeller ikke vil være mulig å vite når og om den som er syk kan være tilbake i jobb. Ikke alle sykdommer har forutsigbare forløp, og noen ganger tar behandlingen og rehabiliteringen lengre tid enn forutsett. Noen ganger har ikke legen svar å gi og andre ganger ønsker ikke den som er syk å få vite alle detaljer.
- Vær oppmerksom på fysiske og psykiske senskader av sykdom og behandling. Planlegg i fellesskap det å komme tilbake i arbeid igjen i god tid. Gradvis oppstart er som regel å anbefale.
- Det er særlig utfordrende å være leder dersom den som er syk har nedsatt innsikt i at sykdommen har redusert vedkommendes arbeidsevne. Å ha en åpen og tidlig dialog om situasjonen er i slike tilfeller en klar fordel. Involver gjerne tillitsvalgte og HR-avdeling for å få støtte til å håndtere slike situasjoner på en så riktig og ivaretagende måte som mulig. Vær oppmerksom på at det å være arbeidstaker er en sentral del av de fleste menneskers identitet og at det å måtte endre på arbeidsforholdet kan oppleves som et nederlag.
Du kan lese om det å være leder og medarbeider når en kollega får kreft på Kreftforeningens hjemmeside